SEO optimalizált márkanevek vs. védjegy

SEO optimalizált márkanevek vs. védjegy

xLex védjegy SEO optimalizálásA SEO optimalizált márkanevek rendkívül előnyösek lehetnek marketing szempontból, de a legtöbb esetben a hosszútávú márkaépítés és a védjegyoltalom ellen hatnak. Miben áll a probléma és hogyan lehet feloldani?

(Disclaimer: jelen cikk nem állásfoglalás a SEO vagy a védjegy mellett, pusztán bemutatjuk a problémát, hogy segítsünk Nektek megoldást találni)

Miért lehet problémás egy SEO optimalizált márkanév, ha védjegyet szeretnél?

A magyar védjegytörvény abszolút oltalmazhatósági feltételként szabja meg, hogy a védjegyként bejegyzendő márkenévnek megkülönböztető képességgel kell rendelkeznie (ez külföldön is így van).

Ki vannak zárva a védjegy oltalom alól tehát az ún. leíró jellegű márkanevek, amelyek egyértelmű utalást tesznek (=leírják) a márkanévvel megjelöl termékeket, szolgáltatásokat. Ezeket hívjuk itt ‘SEO optimalizált márkaneveknek’, pl.

  • “Japán Bútor”
  • “Gyémánt Ékszer”
  • “Bálás Ruha” stb, értitek 🙂

Fenti példák marketing-, értékesítési- és SEO optimalizálási szempontból már rövidtávon óriási eredményeket érhetnek, pláne egy megegyező domainnel! Sajnos ezekből a márkanevekből azonban soha nem lesz lajstromozott védjegy, a hivatal ugyanis a “leíró” jellegük miatt el fogja utasítani őket.

Mi lehet mégis a megoldás, ha leíró márkanévre szeretnél védjegyet?

Ha egy leíró jellegű márkenevet használsz, sikeres és bevált, nincs minden veszve, ha védjegyoltalmat is szeretnél! Sok ügyfelünknek segíettünk már hasonló helyzetben és a hivatali elbíráláson is sikerrel átmentek ezek az ügyek.

Megoldást jelenthet, ha a leíró márkanévnek megkülönböztető képességet szerzünk. Például különleges írásmóddal és/vagy grafikai elemek (logó) hozzáadásával. Mindezt a márkanév megváltoztatása vagy szóelemek hozzáadása nélkül.

Jó példa erre a Használtautó.hu védjegy, ami a leíró szóelemeket nagyszerűen egészíti ki a domain végződéssel, a különleges betűtípussal és a naracssárga pöttyel.

Ezzel a három technikával eléri azt, hogy összhatásában egyértelműen felismerhető és megkülönböztethető a konkurensei megjelöléséitől. Másik példa lehet az Ingatlan.com védjegy, hasonló technikákkal.

A fenti technikákon kívül van még sok dolog, amit tenni tudunk értetek, ha ismerjük a konkrét ügyet. Írjatok, vagy csörögjetek ránk! 🙂

De…

… fontos tudni, hogy bár a fenti technikákkal megszerezhető a védjegy, a grafikai tuning ellenére külön maga a leíró szóelem(ek) védjegyoltalmi szempontból mintha ott sem lenne a védjegyen!

Vagyis, csak a megkülönböztető képességgel rendelkező grafikai elemek és a különleges írásmód fog oltalom alatt állni, illetve a teljes megjelölés a maga összhatásában.

A fenti két példa esetében megkockáztatjuk, hogy sikerességük, népszerűségük, széleskörű ismertségük és a használat nyomán leíró márkanévként is megszerezték a megkülönböztető képességet. Bízunk benne, hogy a Ti márkanevetek is ekkora pályát ír majd le! 🙂

Ha még a márkanávválasztás elején tartasz

Ha még nincs vagy változtatnál a márkaneveden, fontos a két szemléletmódot összevetni. Nincs jó vagy rossz választás, minden azon múlik, hogy milyen stratégiát választasz a vállalkozásodnak.

  • Fantázianevek: Olyan védjegyek, mint a Nike, Adidas, Apple, Mercedes, Coca-Cola (+100m USD értékűek), mind fantázianevek (=a leíró ellentéte). Ezekbe a védjegyekbe hosszú távon is szinte lehetetlen belekötni. Fantázianevet nem mindig egyszerű választani – ebben segíthet a BrandBirds 😉
  • SEO optimalizált / Leíró márkanevek: a fentebb bemutatott két példa szemlélteni, hogy lehetsz sikeres leíró márkanévvel, ha figyelembe veszed a fent részletezett sebezhetőségeit.

Ha szeretnéd, hogy bevizsgáljük a márkanevedet, küldd be online űrlapunkon (díjmentes)!

Sikeres márkanévválasztást és márkaépítást kívánunk mindenkinek! 🙂

Disclaimer: a bemutatott megjelölések (logók) a védjegyjogosultak tulajdonát képezik, jelen cikkünkben kizárólag iparjogvédelmi szakmai tájékoztatási és szemléltetési céllal használjuk fel ezeket.

Hozzászólás írása

* A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező

Kapcsolódó bejegyzések

xLex védjegy sztori A Tulipán Csoport
Szerző: xLex | 2019-07-01
A TULIPÁN CSOPORT védjegy sztori
Nemzeti védjegy lajstromszám: 225 346 A védjegy a legelterjedtebb árujelző. A Te védjegyed milyen terméket / szolgáltatást jelöl, esetleg a cég nevének szereztél védjegyet? A Tulipán Csoport egy óvodásoknak szóló...
MEDDIG ÉS MIKORTÓL ÉL A VÉDJEGYOLTALOM?
Szerző: xLex | 2019-06-10
Meddig és mikortól él a védjegyoltalom?
Levédés kapcsán rendszeresen szóba jön az egyik legfontosabb kérdéskör a védjegyekkel kapcsolatban: meddig és mikortól él a védjegyoltalom? Ebben a bejegyzésben választ kapsz a védjegyek élettartamára vonatkozó kérdéseidre és arra...